Big Mother

Video, 5min 25s, 2023 (exerpt 45s)

Footage: Rhein-Main-Drone, Rettungshundestaffel Barnim

Every spring, countless fawns die a cruel mowing death due to intensive agriculture. The reason for this is that in the first few weeks of life they instinctively crouch when faced with danger instead of fleeing. Hidden in the grass, the animals are invisible. Teams of fawn rescuers establish themselves throughout Germany with the aim of preventing the disaster. At night, they comb the meadows using drones equipped with thermal imaging cameras to find the wild animals and bring them to the safe edge of the field until the danger is over. Big Mother examines the relationship between humans and their environment and how technology can bridge different species. The work is interested in the positive potential of such a twinning and is dedicated to expanding perception through technology.

Tierschutz durch Technologie?
Mona Freudenreich verhandelt in ihrer Videoinstallation „Big Mother“ das Potential des Einsatzes digitaler Prothesen für ökologische Zwecke.
Düstere Luftaufnahmen von Wärmebildkameras, deren Ästhetik an Überwachungs- und Kriegsszenarien erinnert, werden mit detailierten Bleistiftzeichnungen von Rehkitzen auf weißem Seidenpapier kontrastiert. Erst auf den zweiten Blick erschließen sich die Zusammenhänge: Die Aufnahmen dokumentieren Rehkitzrettungen, bei denen die Jungtiere im hohen Gras mit Hilfe von Drohnen geortet und durch Helfer:innen vor dem Mähtod bewahrt werden.
Bietet der Einsatz neuer Technologien Lösungen für Probleme des Umwelt- und Artenschutzes? Gibt es Alternativen? Wo liegen die eigentlichen Wurzeln der Konflikte zwischen Mensch und Natur?

Text: Fabian Kassner
Veröffentlicht in WORKS